•  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 329
      کد: 178994
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
      با توجه به محدودیت واردات قطعات خودرو مقرر شد:

      بازسازی و بکارگیری 300 دستگاه اتوبوس دیزلی و گازسوز در مشهد/ همه اتوبوس های در دست تعمیر کولردار می‌شوند

      مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد از بازسازی و بکارگیری 300 دستگاه اتوبوس دیزلی و گازسوز در چرخه ناوگان اتوبوسرانی مشهد تا مهرماه خبر داد.
      بازسازی و بکارگیری 300 دستگاه اتوبوس دیزلی و گازسوز در مشهد/ همه اتوبوس های در دست تعمیر کولردار می‌شوند

      به گزارش روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی مشهد، مهدی حسینی‌پویا با اشاره به لزوم بازسازی اتوبوس‌های دیزلی، گفت: برابر برنامه عملیاتی مصوب شهرداری و مجوزهای اخذ شده، مقرر شد تعداد 300 دستگاه اتوبوس شامل 170 دستگاه بنز 457 دیزلی و 130 دستگاه مان گازی در مراکز فنی سازمان و بخش خصوصی بازسازی شود.
      وی با بیان اینکه طبق برنامه زمان‌بندی، بازسازی اتوبوس‌ها از نیمه اسفندماه سال 97 آغاز شده، افزود: این پروژه با همت همکاران حوزه فنی سازمان در سه شیفت کاری در دست انجام است و تلاش می ‌گردد تا پایان شهریور سال جاری این پروژه سنگین به اتمام و به بهره‌برداری برسد.
      مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در خصوص تجهیز این اتوبوس‌ها به سیستم سرمایشی نیز گفت: تجهیز کل ناوگان در حال بازسازی (اعم از گازسوز و دیزلی) به کولر در دستور کار قرار دارد.
      بروزرسانی صفر تا صد درصدی اتوبوس‌ها بر مبنای استانداردهای اولیه
      حسینی‌پویا با تاکید بر اینکه بازسازی اتوبوس‌ها در سطح یک و در حال انجام است، توضیح داد: این امر شامل تعویض کلیه ورق‌های بدنه، کف، سقف، پروفیل‌های سازه اتوبوس و... است و نهایتاً قطعات مجدداً مونتاژ می‌گردند؛ همچنین موتور و قوای محرکه نیز با وضعیت استاندارد اولیه بروزرسانی خواهد شد.
      وی در خصوص ضرورت بازسازی اتوبوس‌های متوقف در پایانه‌ها، گفت: در پی تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی و محدودیت واردات قطعات اصلی خودرو مانند موتور و قوای محرکه، گیربکس اتوماتیک و اکسل و در نهایت کاهش میزان ظرفیت تولیدکنندگان اتوبوس در کشور، بازسازی ناوگان در دستور کار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و اتحادیه اتوبوسرانی‌های شهری کشور قرار گرفت.
      مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در ادامه اظهار کرد: با در نظر گرفتن قوانین بالادستی و ملاحظات فنی و همچنین اخذ مجوز از کمیته فنی استانداری خراسان رضوی که توسط استاندار محترم ابلاغ شده، بازسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی در دستورکار این سازمان نیز قرار گرفت.
      برخورداری اتوبوس‌های فعال از گواهی معاینه فنی معتبر
      حسینی‌پویا بر لزوم رعایت ایمنی در اتوبوس‌های گازی تاکید کرد و گفت: تمامی ناوگان فعال در خطوط اتوبوسرانی مشهد دارای گواهی معاینه فنی معتبر بوده و فعالیت اتوبوس ‌های فاقد معاینه فنی معتبر ممنوع می باشد و این مهم به شدت توسط حوزه فنی و بهره‌برداری سازمان نظارت و اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی از خط خارج و متوقف می‌گردند.
      وی خاطر نشان کرد: همچنین نظر به اهمیت رعایت مسائل ایمنی در خصوص مخازن CNG، این سازمان با مکاتبه با کارگروه معاینه فنی استان و استعلام از اداره کل استاندارد خراسان رضوی، پیگیر انعقاد قرارداد با شرکت مورد تایید این اداره کل به منظور بررسی، کنترل، بازدید و درصورت نیاز تعویض مخازن می باشد.
      مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد همچنین عنوان کرد: اعتبار مخازن CNG اغلب اتوبوس‌های در حال بازسازی که برای بکارگیری در خطوط در نظر گرفته شده است، تا سال 2022 می‌باشد و برای برخی از مخازنی که اعتبار آنها منقضی شده باشد برابر قوانین و مقررات اقدام لازم معمول می‌گردد.
      خروج 130 دستگاه اتوبوس گازسوز قبل از رسیدن به سن فرسودگی
      حسینی پویا به آلایندگی بسیار بالای خودروهای دیزلی اشاره کرد و گفت: به استناد مصوبه هیأت وزیران و قوانین موجود، هرگونه تغییر رنگ و تبدیل وضعیت در رنگ، شاسی و موتور خودرو خلاف مقررات بوده و نیاز به اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح می باشد.
      وی بیان کرد: متاسفانه در سنوات گذشته به بهانه بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری اتوبوس‌های گازی، تعداد 130 دستگاه اتوبوس گازسوز قبل از رسیدن به سن فرسودگی از چرخه ناوگان خارج و متوقف که 7 دستگاه آن به موتور دیزل تبدیل وضعیت شده است.
      مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از ناوگان یاد شده حدود 5 سال در خطوط فعالیت داشته، بیان کرد: با توجه به عمر فرسودگی اتوبوس‌های گازسوز -که 12 سال برابر دستورالعمل هیات وزیران است- این اتوبوس‌ها در حال حاضر نیز فرسوده محسوب نمی‌گردند و قابلیت ادامه فعالیت آنها وجود دارد.
      حسینی‌پویا با بیان اینکه بهترین نوع موتور پایه گازسوز موجود در کشور، MAN است، گفت: به اذعان متخصصان و شرکت‌های بهره‌بردار، کیفیت این نوع موتور بسیار بالاتر از اتوبوس‌های اسکانیا و بنز 457 گازسوز می‌باشد.
      وی خاطرنشان کرد: بنابراین این سازمان بازسازی 123 دستگاه اتوبوس گازسوز را در دستور کار قرار داد که امیدواریم با فعالیت مجدد این ناوگان سهم موثری در راستای کاهش آلودگی کلانشهر مشهد مقدس ایفا نماییم.
      استهلاک 20 درصدی اتوبوس‌های گازسوز به نسبت موتورهای دیزلی
      مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد به کارکرد موتورهای پایه گازسوز در دمای بالاتری به نسبت موتورهای دیزلی اشاره کرد و توضیح داد: این امر استفاده بیشتر از قطعات الکترونیکی از جمله شمع، وایر، تراتل ولو، ایرمس و حسگرهای الکترونیکی در تکنولوژی ساخت به همراه دارد و قطعاً این نوع موتورها دارای استهلاک بالاتری است.
      حسینی‌پویا افزود: در واقع استهلاک این موتورها حدود 20 درصد معادل 6 تا 8 میلیون تومان درسال به نسبت موتورهای دیزل بیشتر می‌باشد که به این دلیل، در سال‌های گذشته تصمیم به توقف اتوبوس‌های گازی گرفته شده است.
      وی بر لزوم توجه به سهم کمتر تولید آلاینده‌ها در اتوبوس‌های گازسوز تاکید کرد و اظهار داشت: توجه به این مهم باعث کاهش اثرات مخرب زیست محیطی، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، عروقی، تنفسی، صیانت از سرمایه‌های ملی به ویژه در شرایط تحریم و محدودیت واردات می‌شود.
      مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با اشاره به هزینه بالای خرید اتوبوس، گفت: این امر بازسازی و بکارگیری مجدد اتوبوس‌های گازی را توجیه پذیر کرده و این موضوع در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.
      حسینی‌پویا با بیان اینکه این نوع اتوبوس‌ها در حالت اولیه فاقد کولر است، خاطر نشان کرد: برای نصب کولر بر روی خودروها نیازی به اخذ تأییدیه از خودروساز نیست و صرفاً در موارد تغییر رنگ، تغییر و تبدیل وضعیت شاسی و موتور نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح می‌باشد.
      وی ادامه داد: اما برای نصب کولر باید ملاحظاتی چون قدرت، گشتاور و میزان برق و توان مصرفی کمپرسور درنظر گرفته شود. قدرت موتور مان گازی برابر 308 اسب بخار بوده و پاسخگوی توان مصرفی کمپرسور 4 سیلندر 655 سی سی را دارا می‌باشد.
      فراهم آمدن امکان نصب کولر بر روی اتوبوس‌های گازی در دست تعمیر
      مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با اشاره به اینکه قدرت موتور بنز 457 دیزلی 299 اسب بخار شامل 9 اسب بخارکمتر از توان مان گازی می‌باشد، توضیح داد: این موتور به صورت استاندارد توسط ایران خودرو بر روی آن کولر نصب شده و در حال حاضر تعداد 400 دستگاه از آن در حال بهره‌برداری در ناوگان اتوبوسرانی مشهد می باشد.
      حسینی‌پویا به طراحی آزمایشی کولر اتوبوس اشاره کرد و اظهار داشت: پس از انجام محاسبات فنی و مشاوره با شرکت‌های خودروساز، اساتید دانشگاهی و متخصصان بخش صنعت، اقدام به طراحی و نصب سیستم سرمایشی بر روی یک دستگاه مان گازی به صورت آزمایشی کرده‌ایم که از ماه گذشته در خطوط اتوبوسرانی بکارگیری شده و با توجه به نتایج حاصله، نصب کولر بر روی کلیه اتوبوس‌های گازی فوق امکان‌پذیر است.

      تعداد بازدید: 329
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      1 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
  • آمار بازدید
    مجموع بازدیدها : 6,289,622
    تعداد بازدید امروز : 872
    تعداد بازدید دیروز : 4,573
    آخرین به روزرسانی : 1398/09/22 13:09
  • تماس با ما
    تلفن :051-33448301-6
    فاکس :051-33448335
    رایانامه :Info-bus@mashhad.ir
    آدرس :

    مشهد - انتهای خیابان فدائیان اسلام - ساختمان حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک - طبقه اول

  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط  سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد انجام میگردد
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد