•  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 845
      کد: 214272
      تاریخ انتشار:
      ۱۴۰۰/۰۴/۳۰

      56 سال خدمت صادقانه پرطرفدارترین سیستم حمل و نقلی در مشهد مقدس

      82 سال پیش که تعداد خودروها در شهر مشهد انگشت ‌شمار بود و کمتر کسی خودروی شخصی داشت برای اینکه تعداد زیادی از مردم در داخل شهرها جا به جا شوند خودروی بزرگی به نام اتوبوس وارد شریان‌ها و معابر شد.
      56 سال خدمت صادقانه پرطرفدارترین سیستم حمل و نقلی در مشهد مقدس

      به گزارش روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی مشهد، در سال 1318 بخش خصوصی با استفاده از 2 دستگاه اتوبوس در مسیر حرم مطهر رضوی و خیابان ارگ (امام خمینی (ره) فعلی) سرویس‌دهی و حمل و نقل مسافران را در شهر مشهد انجام می‌داد و آنجا بود که اتوبوس به طور رسمی به سیستم حمل و نقل عمومی شهر مشهد مقدس اضافه شد. اما با گذشت 26 سال و در سال 1344 شرکت واحد اتوبوسرانی با 13 دستگاه اتوبوس راه‌اندازی شد و به دنبال آن خدمات این بخش از حمل و نقل کیفیت بهتری نسبت به گذشته پیدا کرد و مردم نیز با توجه به ارزان بودن استفاده از اتوبوس، استقبال خوبی از این سیستم حمل و نقلی کردند.
      امروز که از زمان آغاز به کار اولین دستگاه اتوبوس در سال 1318 بیش از 82 سال می‌گذرد یکی از اصلی‌ترین و پر مخاطب‌ترین وسیله در حمل و نقل عمومی در شهر مشهد اتوبوس است تا جایی که سهم سازمان اتوبوسرانی از 6 میلیون مسافر در روز، 900 هزار نفرسفر است.
      وجود اتوبوس در حمل و نقل عمومی مزایای زیادی را برای شهروندان به ارمغان آورده است که مهم‌ترین آن مقرون به صرفه بودن است؛ البته در کنار این مزیت افزایش سطح ایمنی و امنیت سفرهای درون شهری و کاهش آلودگی زیست محیطی را نیز باید اضافه کرد.
      خدمات رسانی بیش از 1800 دستگاه اتوبوس و مینی‎بوس
      سازمان اتوبوسرانی مشهد با بیش از 1800 دستگاه اتوبوس و مینی بوس، امروز معابر زیادی را در سطح شهر تحت پوشش قرار می‌دهد که در این راستا 162 خط اتوبوس در این کلانشهر فعال شده است، لذا به منظور مدیریت بهینه در تردد این ناوگان پرداخت کرایه ازطریق "من کارت" و ثبت تراکنش از اهمیت بالایی برخوردار است؛ و به طور کلی امکان برنامه ریزی بهینه شبکه اتوبوسرانی با ایجاد بانک اطلاعاتی تراکنش ها برای تعیین تعداد اتوبوس‌ در هر خط، تامین بخشی از هزینه های جابجایی مسافر و از طرفی حذف پول و جلوگیری از انتقال آلودگی ها و انتشار بیماری های واگیردار از مزایای پرداخت کرایه از طریق من کارت می باشد.
      بهای تمام شده خدمات به ازای هرنفر سفر در سال 1400
      برابر قانون هزینه استفاده از اتوبوس می بایست از سه منبع دولت، شهرداری و مردم به صورت مساوی پرداخت شود. در سال 1400 نرخ تمام شده سفر با اتوبوس برای هر کدام از شهروندان مشهدی مبلغ 6521 تومان می‌باشد که مسافرین با پرداخت هزینه 750 تومانی کمتر از یک سوم آن معادل 11.5 درصد را پرداخت می‌کنند و بیش از 88.2 درصد آن یعنی مبلغ 5749 تومان توسط شهرداری مشهد پرداخت می شود، دولت نیز با پرداخت 22 تومان 3/0 درصد آن را پرداخت می کند.
      توسعه خدمات هوشمند سازمان
      سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد خدمات هومشمند مختلفی را در قالب الکترونیک و پیامکی موبایلی برای شهروندان و زائران ایجاد کرده است تا بتوانند با سهولت بیشتری از خدمات اتوبوسرانی استفاده کرده و رفت ‌و آمد کنند.
      توسعه خدمات حمل و عمومی در بستر نرم افزار نقشه همراه مشهد یکی از این موارد بوده است، به گونه ای که شهروندان و زائران می توانند با استفاده از این نرم افزار خدماتی همچون مسیریابی خطوط سازمان، نمایش زمان تقریبی سفر، هزینه سفر خود، مشاهده مراکز شارژ و فروش من‌کارت، مشاهده مکان تمام ایستگاه‌های اتوبوس سطح شهر، خطوط عبوری از ایستگاه‌ها، مشاهده زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه و مشاهده موقعیت مکانی اتوبوس‌های شهری در لحظه را مشاهده نمایند و برنامه ریزی بهتری برای سفرهای درون شهری خود انجام دهند.
      نرم افزاردیگری به نام "پی‎پاد" برای خدمات شارژ من‌کارت نیز ایجاد گردیده است و شهروندان می توانند با استفاده از تلفن‌همراه خود که به قابلیت ارتباطات میدان ‌نزدیک (NFC) مجهز است، بدون نیاز به مراجعه به باجه یا دستگاه‌های خود شارژ، من‌کارت خود را از طریق کارت بانکی شارژ کنند.
      خدمات پیامکی نیز برای آن دسته از شهروندانی که قابلیت‌ دسترسی به تلفن همراه هوشمند را ندارند ایجاد شده است؛ از همین رو شهروندان می‌توانند با ارسال شماره خط به سامانه پیام‌کوتاه 30008888 مسیر تردد خط را دریافت کنند. همچنین قابلیت دیگری که در بستر همین سامانه پیام کوتاه ایجاد شده است اعلام خطوط عبوری از ایستگاه است که شهروندان می‌توانند با ارسال کد چهار رقمی نصب شده بر روی تابلو ایستگاه‌های اتوبوس نام ایستگاه، شماره و مسیر خطوط عبوری از آن ایستگاه و زمان رسیدن نزدیکترین ناوگان به ایستگاه را دریافت کنند.
      در کنار کدهای نصب شده بروی تابلو ایستگاه های اتوبوس برچسبی حاوی کد QR نیز قرار گرفته است و شهروندان عزیز می توانند با اسکن آن به میز خدمات الکترونیک سازمان اتوبوسرانی مشهد متصل شوند تا از کلیه خدمات هوشمند این سازمان و اطلاع از خطوط اتوبوسرانی بهره مند گردند.
      پیشگیری از شیوع ویروس کرونا
      در یک سال گذشته با توجه به همه گیری ویروس کرونا و شیوع آن در سطح جهان و کشور عزیزمان ایران؛ سازمان اتوبوسرانی مشهد نیز با این ویروس منحوس درگیر گردیده است؛ به همین منظور به جهت افزایش سلامت همکاران اتوبوسران و مینی بوسران طرح غربالگری سلامت را در دستور کار همه روزه خود قرار داده و همکاران در دو شیفت کاری صبح و عصر غربالگری می شوند.
      از طرفی به منظور افزایش ایمنی مسافران نیز در پایان هر سرویس در ابتدا و انتهای خطوط، سطوح ناوگان ضدعفونی می گردد. یکی دیگر از اقدامات انجام شده سازمان اتوبوسرانی در پیشگیری از شیوع این ویروس منحوس اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی از طریق علامت گذاری صندلی ها و ایستگاه های اتوبوس سطح شهر بوده است.
      تلاش برای ارائه خدمات شایسته با زائرین و مجاورین
      همکاران اتوبوسران و مینی بوسران بعنوان پیشانی خدمات سازمان اتوبوسرانی مشهد، با تلاش خود در سرویس دهی به مردم عزیز بویژه در ایامی که با بیماری کرونا مواجه هستیم سعی دارند تا مسافرین با آرامش خاطر بیشتری از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده نمایند و در کنار مسئولیت اجتماعی که بر عهده دارند در عرصه های مختلف فداکاری هایی از خود نشان داده اند که می توان به اطفاء حریق های متعددی در سطح شهر اشاره کرد که باعث ایجاد حس اعتماد و امنیت بیشتر مردم گردیده است؛ از سویی از مسافرین انتظار می رود در هنگام استفاده از خدمات سازمان اتوبوسرانی با رعایت نکاتی من جمله تکریم سالمندان، حفظ و نگهداری از اموال شخصی و عمومی، استفاده از خدمات ناوگان صرفا در ایستگاه های اتوبوس، پرهیز از درخواست های متفرقه از راهبران بمنظور حفظ تمرکز و آرامش این عزیزان، پرداخت بهای خدمات از طریق من کارت و حفظ سکوت و آرامش داخل ناوگان سفر خوشی را برای خود و سایر مسافرین به ارمغان آورند.
      سازمان اتوبوسرانی مشهد با بیش از نیم قرن افتخار خدمت، تمام تلاش و همت خود را بر این داشته تا بهترین خدمات را به زائرین و مجاورین ولینعمتمان حضرت ثامن الحجج(ع) ارائه نمایند چرا که خدمت به این عزیزان، خدمت به خود آن حضرت است.
       

      مشاهده سوالات مسابقه پیامکی ویژه پنجاه و ششمین سالگرد تاسیس سازمان

      تعداد بازدید: 845
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      3 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
  • آمار بازدید
    مجموع بازدیدها : 8,260,220
    تعداد بازدید امروز : 846
    تعداد بازدید دیروز : 6,307
    آخرین به روزرسانی : 1400/06/26 12:28
  • تماس با ما
    تلفن :051-33448301-6
    فاکس :051-33448335
    رایانامه :Info-bus@mashhad.ir
    آدرس :

    مشهد - انتهای خیابان فدائیان اسلام - ساختمان حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک - طبقه اول

  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوای این سایت توسط  سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد انجام میگردد
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد